Mitt foto
När jag var liten valde jag omsorgsfullt ut dem finaste stenarna från grusgången, höll dem i mina händer, skakade dem och frågade: "HUR MÅNGA BARN FÅR JAG NÄR JAG BLIR STOR?" Oskyldigt, barnsligt och obetydande. Då. Men ställer jag mig samma fråga idag som jag gjorde då är den allt annat än oskyldig, barnslig och obetydande. Inte hade jag någon aning om att det kunde bli så att man inte själv får bestämma över hur många barn man ska ha. Inte visste jag att jag ofrivilligt skulle hamna i en situation långt ifrån den barnrika villavägen som jag vuxit upp på. Och inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att jag skulle vara nära att dö, när jag skulle bli mamma. Detta är min historia om att Leva Vidare Utan Livmoder.

måndag 25 juni 2012

Testa hit och testa dit


Testa hit och testa dit
Nu har jag tagit de sista hormonproverna! Det var inga problem att ta blodprov för FSH, LH, estradiol, progesterone, TSH på gynekologmottagningen. Men AMH är tydligen ett lite mer ovanligt prov som inte landstinget erbjuder utan mer eller mindre endast finns att tillgå genom IVF-klinikerna. Den trevliga sköterskan som hjälpte mig med de andra proverna rekommenderade mig att ta kontakt med en IVF-klinik i vår grannkommun, men det var en av de ställen som jag ringde till i början för att fråga om de ville eller hade möjlighet att hjälpa oss med alla förberedande prover. Och det ville de inte då, de sa blankt nej. Men den trevliga sköterskan hade en kontakt där som hon ringde. I vanliga kan man inte ta prover hur som helst utan remiss, men de gjorde nu ett undantag. 
Förhoppningsvis kommer proverna som togs på gynekologmottagningen på fredag och AMH provet är klart på onsdag. För att slippa längre väntetid eller att det kommer bort på posten har jag sagt att vi kommer och hämtar svaren! Så förhoppningsvis hinner vi få alla provsvaren och sedan kan jag skicka ett mail till vår kontakt på utlandskliniken! De behöver sedan skicka en behandlingsplan på hormonmedicinerna så att vår gynekolog kan skriva en remiss på detta nu på måndag, innan hon går på semester! Håll tummarna!
Annars är jag osäker på om testerna blir för ”gamla” om vi måste vänta tills efter semestern igen. Det blir dyrt att betala för alla tester en gång till! Idag gick det på 100:- hos min gynekologmottagning. Och 600:- för AMH provet! Totalt har vi kommit upp i några 1000 lappar för alla prover och tester. Blir spännande och se om det är dyrt med hormonbehandlingen... 
Vad är detta nu för tester egentligen?
Jag har själv ganska dålig koll men det är mer eller mindre tester för att se vår ”kvalité” på våra ägg och spermier och hur mina hormonnivåer ser ut. Har jag tillräckligt med mogna ägg vid varje ägglossning eller inte. Vilken typ av hormonbehandling jag behöver ta beror alltså på hur mina värden ser ut. Jag har sökt lite på internet och hittat lite fakta om testerna för den som är intresserad. 

Progesteron
Ger svar på om ägglossning skett. Produceras av den brustna äggblåsan ”gulkroppen”. Ett stigande värde från ägglossningen men om ingen befruktning sker så skrumpnar gulkroppen och produktionen av progesteron sjunker för att sedan upphöra. Värdet är högst en vecka före mensen. När värdet sjunkit stöts slemhinnan i livmodern bort (mensen), den hade påverkats av hormonet för att ta emot det befruktade ägget. Ett progesteronvärde över 28 räknas som ett bra värde för ägglossning. Om mensen är oregelbunden kan det bli aktuellt att ta en serie med prover för att fånga det högsta värdet.

FSH
Follikelstimulerande hormon, kommer från hypofysen, påverkar äggblåsorna i äggstocken till tillväxt. Ger svar på äggstockarnas reservkapacitet. Kvinnor i klimakteriet har inga äggblåsor kvar vilket gör att hormonvärdet stiger.
Provet ska tas i början av menscykeln. Värdet vid utredningen bör ligga under 10, om värdet är 11-12 tas ett kontrollprov men över 13 ses det som ett förhöjt värde.

TSH
Prov på ämnesomsättningen. Sköldkörteln (thyreoidea) producerar hormoner som om de inte är i balans kan påverka ägglossningen. TSH bör ligga mellan 0,27-4,20 och T4 mellan 12-22.

LH
Luteiniserande hormon, kommer från hypofysen, påverkar äggets mognad och framkallar ägglossningen. Värdet är speciellt intressant vid misstanke på PCO.

Prolaktin
Hormon från hypofysen. Om värdet är för högt kan det påverka utsöndringen av FSH och LH.Värdet bör ligga mellan 102-496. Är känsligt vid provtagning, bör tas på förmiddagen, minst tre timmar efter uppvaknandet och minst två timmar bör ha förflutit efter senaste måltid. Stress i samband med provtagning bör undvikas.
AMH
Står för Anti-Müllerian hormone. Mäter chansen att äggstockarna har bra ägg kvar.
Spermaanalys
Ger besked om spermiernas antal, volym, rörelseförmåga, totalantal samt sädesvätskans sammansättning. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar