Mitt foto
När jag var liten valde jag omsorgsfullt ut dem finaste stenarna från grusgången, höll dem i mina händer, skakade dem och frågade: "HUR MÅNGA BARN FÅR JAG NÄR JAG BLIR STOR?" Oskyldigt, barnsligt och obetydande. Då. Men ställer jag mig samma fråga idag som jag gjorde då är den allt annat än oskyldig, barnslig och obetydande. Inte hade jag någon aning om att det kunde bli så att man inte själv får bestämma över hur många barn man ska ha. Inte visste jag att jag ofrivilligt skulle hamna i en situation långt ifrån den barnrika villavägen som jag vuxit upp på. Och inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att jag skulle vara nära att dö, när jag skulle bli mamma. Detta är min historia om att Leva Vidare Utan Livmoder.

lördag 16 juni 2012

Det är skönt att drömma, om så bara för en liten stund...


Det är skönt att drömma, om så bara för en liten stund...
Vi har flera bekanta som just nu ruvar på deras andra barn eller som redan har fått nummer två. Tänk vilken lycka för dem! Jag är så glad för deras skull. Men visst känns det orättvist, hade inte jag förlorat min livmoder kanske även vi ruvat på tvåan just nu. Vem vet?
Ibland kan jag komma på mig själv med att fantisera om att jag blir gravid igen. Jag tänker på olika namn som kan passa ihop med namnet på vår dotter. Sånt som man gör om man längtar efter ett andra barn. Igår inbillade jag mig till och med att jag kände att mina bröst var spända och min mage uppsvälld, samma symtom jag kände då jag blev gravid med vår dotter. Och det kan fortfarande komma stunder då jag tror att jag har glömt att ta mina p-piller. Men det har jag ju inte såklart. Jag behöver inte ta några p-piller längre. 
Bland alla drömmar kommer verkligheten ikapp. Jag brukar få påminna min själv om att 
Jag kan inte bli gravid igen. Punkt slut.
Det kanske låter löjligt eller sorgligt men det är verklighet och vardag för mig. Jag tittar på vår underbara dotter och tröstar mig genom att hålla henne tätt intill och goskramas. Som tur är ska jag jobba idag och slipper tänka på dethär och kan få komma på lite andra tankar för en stund!
Ha en härlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar