Mitt foto
När jag var liten valde jag omsorgsfullt ut dem finaste stenarna från grusgången, höll dem i mina händer, skakade dem och frågade: "HUR MÅNGA BARN FÅR JAG NÄR JAG BLIR STOR?" Oskyldigt, barnsligt och obetydande. Då. Men ställer jag mig samma fråga idag som jag gjorde då är den allt annat än oskyldig, barnslig och obetydande. Inte hade jag någon aning om att det kunde bli så att man inte själv får bestämma över hur många barn man ska ha. Inte visste jag att jag ofrivilligt skulle hamna i en situation långt ifrån den barnrika villavägen som jag vuxit upp på. Och inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att jag skulle vara nära att dö, när jag skulle bli mamma. Detta är min historia om att Leva Vidare Utan Livmoder.

torsdag 27 september 2012

Sista inlägget innan vi åker...


Sista inlägget innan vi åker...

Nu börjar det kännas lite ”overkligt” att vi äntligen är här och ska åka på lördag!

Det har varit en lång och mer eller mindre kämpig väg att nå ända hit...
För ungefär ett halvår sedan började jag söka information på allvar och tog reda på våra olika möjligheter och vägar att gå. Och nu är vi äntligen här! :)

Jag kom i kontakt med en tjej i våras som varit med om en liknande utgång av sin första förlossning som fått ett syskon genom surrogat. Att få träffa henne och höra hennes historia och få det bekräftat, att det är genomförbart och möjligt har betytt mycket! TACK för att du delat med dig av din historia!

Jag har börjat med min medicinering, jag har tagit en spruta varje morgon i sex dagar nu. Första sprutan var lite nervöst. Jag frågade om min man ville hjälpa mig, om han ville ge mig den. Det ville han inte, sprut- & nålrädd som han är. ;) Jag läste instruktionerna noga, tvättade händerna, skruvade dosen till 375, satte på nålen och tog sprutan. Nu är det inga problem alls, jag tar sprutor som om att jag aldrig har gjort något annat! ;)
De enda biverkningarna jag fått hittills är en huvudvärk som inte vill ge med sig samt att magen känns spänd och uppsvälld.

I måndags var jag på ultraljud för att göra ultraljud och follikelspårning. Då såg läkaren som har hjälpt oss tidigare att det troligtvis var minst 10 st i vardera äggstock varav sju ägg som var större än dem andra. Man kunde tydligt se att medicinen hade hjälpt, trots att jag bara hade hunnit ta tre sprutor!
Jag mailade till kliniken och fick svar att det var ett ”perfect result”, vilket kändes oerhört skönt då jag inte riktigt visste om det var ett bra resultat eller inte!
Idag har jag varit på min andra och sista undersökning här i Sverige innan vi åker, för att se om jag behöver öka min dos eller inte. 
Det var inte samma läkare som vi har träffat innan idag, kanske kan det ha påverkat resultatet..
Hon såg totalt 8 i den högra äggstocken och 6 i den vänstra äggstocken sex var större ägg.
Läkaren kunde även svara på att när äggen är mogna är de ca 20 mm. Idag mätte mina ägg ca 12-13 mm och i måndags mätte de 7-8 mm. Då ligger vi med andra ord förhoppningsvis helt rätt i tiden för vårt behandlingsprogram och jag behöver inte öka min medicineringsdos.

Min mamma & vår surrogatmamma har varit på undersökning för att se hur livmodertappen ser ut. Efter hennes undersökning fick vi svar från kliniken att hon behöver öka hennes medicineringsdos.

Imorgon ska jag börja att ta tre sprutor istället för en. Den sprutan som jag har tagit hittills har varit av den ”enkla” varianten. De nya sprutorna ska man blanda pulver med vätska och det kan tydligen vara lite krångligt. Jag har frågat en bekant som själv har genomgått IVF-behandling och tagit liknande sprutor, dessutom är hon sköterska. Jag hoppas att hon har tid att hjälpa mig imorgon, annars får jag helt enkelt läsa instruktionerna superduper noga!

Vi har fått flera lyckönskningar och hälsningar att vi ska ha en trevlig semester...
Men jag vill förtydliga att detta INTE är någon semester!
En semester för mig är att man väljer resmål efter intresse och hotel efter behov. Hade vi åkt på semester hade vi valt en turistort, åkt charter och valt ett familjehotel. Nu åker vi förvisso till ett varmare land, men vi är inte ”lediga”!
Vi kommer att ha undersökningar på kliniken varje dag. Vi åker reguljärt och har en mellanlandning, vi åker inte till en turistort och vi kommer inte att bo på ett familjehotel. Det är ingen semester, vi åker dit med ett tydligt mål; -att få ett syskon.


Ett stort TACK till er som tror på oss och visar ert stöd! Det betyder mycket! <3




1 kommentar:

  1. Hej!
    Semester tror jag folk kan tycka är att göra något annat än det vardagliga, vilket ni ju faktiskt ska göra :) Tror det är en tolkningsfråga vad just "semester" betyder.
    Men jag hoppas ni får det bra på er resa, att har det mysigt och att ni får lite familjetid alla fyra. Det kan ju aldrig skada!
    Kram på er och ha det så bra!

    SvaraRadera