Mitt foto
När jag var liten valde jag omsorgsfullt ut dem finaste stenarna från grusgången, höll dem i mina händer, skakade dem och frågade: "HUR MÅNGA BARN FÅR JAG NÄR JAG BLIR STOR?" Oskyldigt, barnsligt och obetydande. Då. Men ställer jag mig samma fråga idag som jag gjorde då är den allt annat än oskyldig, barnslig och obetydande. Inte hade jag någon aning om att det kunde bli så att man inte själv får bestämma över hur många barn man ska ha. Inte visste jag att jag ofrivilligt skulle hamna i en situation långt ifrån den barnrika villavägen som jag vuxit upp på. Och inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att jag skulle vara nära att dö, när jag skulle bli mamma. Detta är min historia om att Leva Vidare Utan Livmoder.

torsdag 11 september 2014

"Surro vaddå?!"

"Surro vaddå?!"

Liksom rubriken lyder fick jag denna fråga till svar då jag ställde frågan "Var står ditt parti gällande surrogatmoderskap?"

Det var i förra veckan då jag passerade valstugorna i Göteborg som jag passade på att ta tillfället i akt och fråga olika politiker om vad de tycker om surrogatmoderskap. 
Jag ville även ta reda på om de och deras parti är villiga att arbeta för en lagstiftning om surrogatmoderskap i Sverige. Eftersom det ändå är dags att rösta tänkte jag att det kan vara smart att veta vilka/vilket parti som tänker driva min hjärtefråga eller inte.

Tyvärr fick jag varken det bemötandet eller svar på frågan som jag hade hoppats på.
-"Surro vaddå?!" Var det svar jag fick av samtliga 4 partier jag gick och pratade med. (Sen gav jag upp!) Jag fick därmed tyvärr bekräftat att det inte verkar vara någon prioriterad fråga för någon av de partier jag pratade med. Jag kan tycka att även om det är en minoritet av Sveriges befolkning som är insatta eller berörda av en sådan lagstiftning så är den ändå viktig!

Jag fick inte vidare mycket till svar. Men två av partierna gav mig en mailadress till någon i deras parti som arbetar med mänskliga rättigheter. Och det var efter att jag hade förklarat vad surrogatmödraskap innebär. Nåväl, man kan kanske inte begära att politiker ska vara insatta i alla frågor?..

Ett annat parti menar att de behöver fler som driver denna fråga och sa att jag är välkommen att bli medlem för att kunna fortsätta driva denna fråga.

Vilka partier det var tänker jag inte gå in på. Men jag kan säga så mycket som att jag fick ett mycket konkret svar från en politiker vars parti inte tycker att det är, citat; "-mänskligt med sådana metoder". Då ställde jag följdfrågan; "Men när det har blivit svårare att adoptera dem senaste åren, tycker du inte att surrogatmödraskap kan vara ett alternativ för oss som har en mamma med ägg, en pappa med spermier, fast det vi saknar är bara en livmoder?
Då svarade politikern; "-Det finns ingen anledning att ta hit fler barn som ska må sämre än andra! Det finns flera rapporter som visar att adoptivbarn blir deprimerade i tonåren."

Jag tycker att det är skrämmande med politiker med en sådan inställning! Förlitar dem sig helt till rapporter?! Att det dessutom var ett parti som jag tidigare har röstat på för att de (vad jag tidigare har trott) har en bra familjepolitik skäms jag nästan över. Men då måste jag faktiskt få säga till mitt försvar att jag nu varit aktivt intresserad och ställt frågor och läst på så att jag är bättre påläst inför detta val!

Eftersom att jag inte nöjer mig med dessa svar från politikerna har jag forskat vidare i frågan gällande den pågående utredningen kring surrogatmoderskap. Jag har nu fått kontaktuppgifter till de personer som arbetar med utredningen. Jag känner att det måste finnas något jag kan göra, och helst innan utredningen är klar! För mig känns det viktigt att de har "oss" drabbade i åtanke när de utreder och att de vet om att VI finns. (och att det inte bara är homo-par som får barn m.h.a surrogatmoderskap). Den person som jag har varit i kontakt med sa att jag gärna fick förklara min situation lite närmare samt förklara hur många jag känner till som är i samma liknande situation, så ska de ta med det i utredningen! (För det finns fortfarande ingen tillförlitlig statistik om detta!) Rapporten förväntas vara klar juni 2015.

Om du som läser detta och är i samma situation som mig; livmoderslös med önskan om en lagstiftning i Sverige som gör det möjligt för oss att få barn med hjälp av surrogatmoderskap, eller känner någon som är i samma situation, skriv gärna ett mail till mig så att jag kan räkna med dig i mina uppgifter till utredningen. Eftersom att det är offentliga uppgifter när utredningen är klar kommer jag självklart inte att skriva med några namn.

Är du nyfiken eller vill läsa mer om det lilla som finns att läsa om denna utredning hittills klickar du här; http://www.smer.se/nyheter/ny-utredning-om-assisterad-befruktning/


GO KVÄLL!






1 kommentar:

  1. Jättebra Kristina!! Tack för att du driver vår fråga!!!

    SvaraRadera